We zijn gemaakt om buiten te zijn: over de zin van zon!

(en over de schadelijkheid van zonnebrandcrèmes)

Samenvatting:

Gepaste blootstelling aan zonlicht van het hele lichaam is gunstig voor een goede gezondheid. Zo bevordert zonlicht de immuniteit (afweer), en daarmee vermindert het allerlei soorten kanker en andere ziekten. Ook bevordert het de balans van ons hormoonstelsel. De beste bescherming tegen teveel zon is kleding of uit de zon blijven.
Zonnebrandcrèmes zijn vaak belastend voor het lichaam en lijken huidkanker te bevorderen.

Inleiding

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat we van oorsprong eraan gewend zijn om buiten te zijn en in de zon te bewegen. Maar dat past steeds minder in onze manier van leven, hoeveel voordelen die ook heeft.
Een goed uitgangspunt lijkt te zijn onze manier van leven  zo’n 50.000 jaar geleden: we waren de hele dag buiten, actief en bezig met onze primaire behoeften: overleven, zorgen voor een veilige slaapplaats en vinden van voedsel.
Nu hoeven we niet terug naar die manier van leven, maar een aspect wil ik hier naar voren brengen omdat er veel verwarring over is: het belang van zonlicht.

De algemene tendens lijkt tegenwoordig te zijn: vermijd de zon en als dat niet mogelijk is smeer je goed in met een zonnebrandcrème met een passende beschermingsfactor.
Hier zijn verschillende dingen over te zeggen.

Zon met mate bevordert de gezondheid

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat we zonlicht nodig hebben om gezond te blijven.
Een sterke aanwijzing daarvoor werd duidelijk bij onderzoek naar het voorkomen van een aantal chronische ziekten, met name hoge bloeddruk, overgewicht, hoog cholesterol en suikerziekte. Deze ziekten blijken meer voor te komen bij allochtonen, in de Verenigde Staten vaak bij negers. Er is gezocht naar allerlei verklaringen en gebrek aan zonlicht bleek een zeer belangrijke factor. Deels door de invloed van zon op vitamine D, maar ook door meer dan 20 andere effecten.  Toediening van vitamine D bleek een gunstig effect te hebben.
De behoefte aan vitamine D wordt steeds bijgesteld. Eerst was dat 100 IE per dag. Via 200 ging dat naar 400 en 800, en er zijn aanwijzingen dat we 4000 IE per dag nodig hebben. En onze enige directe natuurlijke bron is de zon.

Uit de onderzoeken komt dat we ongeveer 70 keer een uur zonlicht nodig hebben per jaar, liefst op ons hele lijf. Uiteraard aangepast aan de gevoeligheid van je huid. Zo hebben negers 4 keer zoveel zonlicht nodig als blanken. Om de een of andere reden is ochtendzon het beste. Zon in de winter en bijvoorbeeld zon in Noorwegen heeft ook al effect.

Allerlei ziekten worden gunstig beïnvloed door de zon. De zon reguleert het hele lichaam! Zo blijken allerlei soorten kanker minder voor te komen door zonlicht, bv als je in de richting van de evenaar gaat. Van 64 soorten is dat inmiddels aangetoond. Zo vermindert een beetje zon zelfs de kans op huidkanker!

Dat zonlicht gunstig is tegen arteriosclerose is al in de veertiger jaren aangetoond. Ook is duidelijk dat het diverse tumorsuppressiefactoren (afweerfactoren tegen kanker) gunstig beïnvloedt (gunstig tegen kanker, bijvoorbeeld prostaatkanker), dat dikke mensen er dunner door worden, dat het de spieropbouw bevordert en dat het allerlei hormoonbalansen reguleert. Zo wordt een aanleg tot te vroege menopauze er wat door verminderd. En we kennen allemaal het verschijnsel winterdepressie: een in de zomer aangelegde voorraad Vitamine D beschermt veel mensen daartegen.
Ons hele immuunsysteem wordt geactiveerd door de zon, alle auto-immuunziekten verbeteren door zonlicht!! En dat is een heel groot deel van alle ziekten!
Ook infecties genezen veel sneller door in de zon te zijn.

Daarbij blijkt dat diverse huidgebieden onder invloed van zonlicht verschillende effecten hebben. Zon op de rug geeft vooral een aanmaak van vitamine D. Op het netvlies (niet recht in de zon kijken! Liefst geen bril of contactlenzen) heeft het een gunstige invloed op de hypothalamus, hypophyse en pijnappelklier. Organen die een grote invloed hebben op de hormonale balans in heel het lichaam. Rond de hals reguleert het de schildklier, op de bovenbuik de bijnieren en op de onderbuik en bovenbenen de geslachtshormonen. Dat betekent dat wat dit betreft je het best bloot in de zon kan zijn, en je regelmatig moet draaien om alle kanten aan bod te laten komen.

Bescherming tegen teveel zon

Hoe bescherm je je nu tegen een te grote blootstelling aan de zon? De beste bescherming is kleding als je per se in de zon moet, of de zon ontwijken als dat mogelijk is.
Zonnebrandcrèmes in het algemeen zijn af te raden! In cosmetica zitten ongeveer 9000 stoffen die niet gecontroleerd worden op het effect ervan op onze gezondheid (omdat we ze niet opeten). Een groot deel daarvan is binnen een uur aantoonbaar (als geheel of als een afbraakproduct ervan) in de urine! Bijvoorbeeld parabenen die in zeer veel cosmetica zitten hebben een schadelijk effect op onze gezondheid.

Er zijn aanwijzingen dat zonnebrandcrèmes de kans op huidkanker doen toenemen. Zo neemt de kans op een melanoom, een zeer kwaadaardige huidkanker toe door het gebruik van zonnebrandcrème!
Waarschijnlijk zijn de zonnebrandcrèmes van Weleda en Dr. Hauschka wel veilig.

Hoe dan wel op een goede manier te zonnen?
Van groot belang is het huidtype. Een globaal type-indeling:

1. mensen met rood haar of heel blond haar

2. meeste Nederlanders: 3 iets getinte mensen, etcetera, tot:

7: zeer donkere negers


Type 2 mensen kunnen ongeveer een  uur in de zon. Dit is afhankelijk van het jaargetijde en de tijd van de dag: niet hoogzomer midden op de dag.
Zorg dat je niet verbrandt, want dat is niet goed. Zorg dat de huid niet heet wordt, dus draai regelmatig. En realiseer je: meer zon is niet beter maar slechter. En zon in de winter is ook goed.
Een solarium is niet gunstig, dit geeft voornamelijk UV A straling, die bruin maakt maar ook beschadigt. UV B heeft het gunstige effect. Dit zit wel in volspectrum lichtlampen, Dit heeft een redelijk effect (zon is beter).
Ramen filteren het grootste deel van UVB weg.
Een gezond dieet met veel verse groeten en fruit beschermt ook tegen allerlei ziekten waaronder kanker. Een slecht dieet met veel zon is dus dubbel gevaarlijk!

 

Bronnen oa:

Nutrion reviews 

What Doctors Don’t Tell You (http://www.wddty.com )

Michel de Sonnaville

M.de Sonnaville,
arts, gespecialiseerd in homeopathie
Centaurea, centrum voor genees-wijzen
Homeopathisch artsen en -dierenarts